یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 12 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۶:۳۶:۰۸منبع: مارین تایمز

تحولات اساسی در انتظار بخش دریایی کشور

باشگاه خبری فراساحل: با رفع تحریم‎ها چشم‎انداز روشنی پیش‎روی بخش دریایی کشور قرار دارد که می‎تواند این بخش را با تحولات اساسی مواجه کند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی گفت: درجریان تحریم‎های ظالمانه بیشترین آسیب در اقتصاد ایران به شرکت‎هایی وارد شد که وجهه بین المللی داشته و حوزه عملیات کاری آنها در خارج از مرزهای ایران بوده است که از جمله آنها می‎توان به شرکت‎های کشتیرانی اشاره کرد. هادی حق‌شناس اضافه کرد:حجم عملیات این شرکت‎ها که درخط مقدم تحریم‎های ظالمانه قرار داشتند در چندین سال گذشته به دلیل محدودیت‎های اعمال شده برای فعالیت آنها ایحاد شد، کاهش یافت و این شرکت‎ها نتوانستند به توسعه ناوگان خود متناسب با نام و قدمتشان اقدام کنند این در حالی است که این شرکت‎ها از جمله شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هر دو از شرکت‎های بزرگ و خوشنام در منطقه خاورمیانه هستند که اتفاقا در سطح جهانی نیز در رتبه‎های خوبی قرار دارند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی با اشاره به اجرایی‎ شدن برجام و فراهم شدن مقدمات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا اظهار داشت: امیدواریم با رفع تحریم‎ها و اجرایی شدن برجام، این شرکت‎ها فرصت پیدا کنند به توسعه و نوسازی ناوگان خود اقدام کنند و سهم خود را از بازارهای بین المللی که به دلیل تحریم‎ها از دست داده اند، دوباره بدست آوردند. حق شناس با بیان اینکه امروزه در دنیا سرمایه‎ها و منابع مالی متعددی از قبیل فاینانس و یوزانس وجود دارد که به دنبال موقعیت‎های مناسب سرمایه‎گذاری هستند افزود: شرکت‎های کشتیرانی می‎توانند از این منابع و همچنین تسهیلات صندوق‎های مالی بین‎المللی در توسعه نوسازی ناوگان خود استفاده کنند که البته این موضوع در مورد شرکت‎های نفت و گاز کشور هم مصداق پیدا می‎کند.
کاهش 30 درصدی عملکرد بنادر در سال جاری
مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی درباره وضعیت بنادر کشور و همچنین شیب نزولی عملکرد بنادر سال جاری نیز گفت: در شش ماهه امسال عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر نسبت به مدت مشابه سال 93 تقریبا 30 درصد کاهش داشته که البته این روند کاهشی در سال 93 نسبت به سال پیش از آن نیز وجود داشته است. حق شناس با بیان اینکه بالاترین نرم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مربوط به سال 90 است اظهار کرد: بعد از شدت گرفتن تحریم ها، صادرات و وادرات کالا سیر نزولی به خود گرفت که این موضوع در عملکرد بنادر کشور نیز تاثیر گذار بوده است.
رشد زیرساخت‎های بندری در طول سال‎های گذشته
مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی درمورد وضعیت زیرساخت‎های بنادر کشور نیز گفت: خوشبختانه و به رغم تحریم‌ها زیر ساخت‎های خوبی در بنادر شمالی و جنوبی کشور ایجاد شده است به طوری که حوضچه شماره دو بندر شهید رجایی آماده است و تنها باید تجهیز شود. وی با بیان اینکه تجهیز فاز دو طرح توسعه بندر شهید رجایی ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر را به دو برابر افزایش می دهد افزود: اقدامات خوبی در سنوات گذشته در ساخت زیرساخت‎ها از جمله ساخت اسکله، گسترش محوطه‎های بندری و موج‎شکن صورت گرفته که این اقدامات با افزایش همراه و رشد همراه بوده است. حق شناس گفت:تنها موضوع در بخش زیرساخت‎های بنادر، خرید تجهیزات استراتژیک بندری و مهمترین آن گنتری کرین است که در سال‎های گذشته به دلیل عدم امکان گشایش LC در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودیم. وی درباره چشم‎انداز فعالیت‎های دریایی با اجرایی‎شدن برجام و لغو تحریم‌ها در ماه‎های آینده اظهار کرد: فکر می‎کنم چشم‎انداز روشنی پیش‎روی بخش دریایی کشور شامل کشتیرانی، کشتی‎سازی، صنایع فراساحل و بنادر در زمینه‌های مختلف بویژه جذب سرمایه‎های داخلی و خارجی قرار دارد که می‎تواند این بخش را با تحولات اساسی همراه کند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اقداماتی که باید در ماه‎های و تاپیش از لغو تحریم‎ها مورد توجه بخش دریایی قرار گیرد گفت: مهمترین موضوعی که متولیان امور باید به آن توجه کنند این است که اکنون حق انتخاب با ماست؛ حق انتخاب سرمایه‎گذار و موقعیت‎های سرمایه‎گذاری و همکاری از جمله مواردی است که در زمان تحریم‎ها نداشتیم اما اکنن می توانیم از آن دراجرای پروژه ها و انتخاب بهترین شرکت‎ها استفاده کنیم به نحوی که کمترین هزینه را انجام و بیشترین بهره را ببریم. وی درباره نگرانی بخش خصوصی در کنار گذاشتن از پروژه‌های بندری در پساتحریم گفت: بخش خصوصی نه تنها از پروژه‎های بندر کنار گذاشته نخواهد شد بلکه مشارکت‌های خارجی هم با کمک این بخش انجام خواهد گرفت.



  کد خبر : 754
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  منبع: مارین تایمز

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :